Hagetjelden




torsdag 31. juli 2014

Snart august

Snart slutt på juli og i går tok jeg meg en fotorunde i hagen i godværet. Sommeren i år har vært fantastisk i Nord-Norge.

 
Rød og gul augustprimula blomstrer nå og trives mot øst, der den har fått frø seg i singelen. Den er så livskraftig.
 
 
 Clematis recta 'Purpurea' står utsatt til og vil nok snart legge seg ned om vi får vind.
 
 
 Crysanthemum coccineum 'Doro' bestilte jeg fra Dragland i 2003. Den har blitt til mange. Den har fint flikete blad, og kraftige stengler som tåler vind.
 

 Denne høye, rosa mjødurten hadde ønsket meg lenge da jeg fikk kjøpt den i Botanisk hage.
 
 
 Et bilde av den hvite Martagonliljen må jo få være med i år også!
 
 
 Denne irisen fikk jeg som en rotbit sørfra, fra mor, tilbake i 2002. Den har ikke blomstret tidligere, og jeg antok den var plantet for dypt. Nå har kanskje røttene blitt presset oppover av det dekorative, men invasive stripegresset Phalaris arundinacea 'Picta'. Begge står i fjæra og tåler fint litt saltvann.
 
 


5 kommentarer:

  1. Kjekt at dere har hatt en fin sommer i nord. Så mange spennende planter som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin august!

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg synes det er vemodig at det allerede er august i morgen. Det blomstrer fint i hagen din nå. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Ja ordentlig sommer har det visst vært både i nord og sør! Mye fint som blomstrer hos deg. Clematis recta purpurea er en av mine favoritter :-) Trenger en smule støtte om den ikke vokser inni en busk!

    SvarSlett
  4. Så amnge flotte blomster du har i hagen din nå! Den Chrysanthemumen var nydelig! Rosa mjødurt har jeg også kjøpt i år. Det har vært en fantastisk sommer her også, og det er så gledelig at hele landet har hatt så fint!

    SvarSlett
  5. Så fine blomster du har, augustprimula har jeg ikke sett før og den er jo så søt da.
    Vi har vist hatt en strålende sommer i hele landet, ofte synes jeg at vi i sør og dere i nord aldri har fint vær samtidig.
    Ja august er en fin måned det også så vi for nyte hver dag ute i hagen og i skog og mark.
    God helg.

    SvarSlett