Hagetjelden




tirsdag 21. mai 2013

Sol

Da har vi også fått strålende sommervær! I pinsehelgen var vi på besøk i Bjarkøyhagen, og da vi kom tilbake hadde mye skjedd i hagen her.


Nå blomstrer scilla også hos oss!


Chionodoxa luciliae gigantea 'Alba' har jeg satt ned mange steder i hagen.


Chionodoxa luciliae 'Pink Giant' er lys lilla, men det synes ikke så godt på bildet. Den står litt mørkt under grantrær.


Sibirlerken 'Ny Raivola' får nye nåler!


Den blekgule primulaen er vakker, men den sprer seg uhemmet!


Her har den tatt over en del av hagen. Likevel skal den få stå og blomstre, for humlene liker den. Så fjerner jeg heller blomstene når de er visnet.


Den vinrøde primulaen sprer seg også, men ikke i samme grad.


Primula macrophylla blomstrer også nå.


Denne er litt annerledes enn den blekgule som det er så mye av. Den blir også blekgul når blomstene åpnes, men "klokkene" er mindre enn på den vanlige. Jeg har mistet plantelappen - kan noen hjelpe med navn?


I dag har jeg raket plenen og begynt å klippe ned visne stauder og fjerne vinterteppene fra bedene. 
I natt blir det midnattssol.




11 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Det var utrolig mange primula du hadde i hagen din. Jeg har aldri opplevd at primula har spredd seg sånn som hos deg. Hva er forskjellen på den du har der og Maria Nøkleblom? Jeg har to sorter her også, men de sprer seg bare moderat.

    Vakkert med midnattssol hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg har tatt feil! Bildet jeg viste som maria nøkleblom var ikke maria nøkleblom (primula veris). Den må isteden være et tidligere stadium av den blekgule som det er så mye av. Jeg har rettet det opp. Jeg har også sendt et spørsmål til Dragland om hva som er rette navnet på denne blekgule.

      Slett
    2. Jeg tror likevel av dette må være en egen sort. Den har mindre "klokker" enn den blekgule som det er så mye av. Jeg har ikke navnet - kan noen hjelpe?

      Slett
    3. Det er etter all sannsynlighet primula elatior, men kan også være en hybrid av elatior.

      Slett
  2. Så deilig med sol og at det blomstrer nå i nord! Flotte primula! Fint å se de to sortene du har av Chionodoxa, jeg har den vanlige blå her, liker så godt hvordan de viser "ansiktene" sine.

    SvarSlett
  3. Kjekt å høre at dere har fått sol og at værblomstene har kommet. Den blekgule primulaen var vakker. Nydelig naturbilde fra nord!

    SvarSlett
  4. Hei! Vakre vårbilder. Så mange nydelige primula du har. Jeg har forsøkt å så Maria nøkleblom, men bare en har spirt. Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
  5. Nydelig vårblomstring! Flotte primula, Primula macrophylla var lekker!
    Det er visst hos dere i nord finværet er akkurat nå.

    SvarSlett
  6. Kjempefrodig hos deg, nå!
    La merke til den blekgule Maria Nøkleblom'en overalt da vi dro nordover med hurtigruta i fjor. Har ikke den varianten i sør.

    SvarSlett
  7. Kjempefin blomstring hos deg..og så deilig at du har sol og varme:)
    Herlig med teppene av primulaer:))

    SvarSlett
  8. For en herlig og blomstrende vårstemning i hagen din. Er det ikke herlig!! Nydelig blomsterteppe. Jeg liker villvoksing godt jeg, når det er så vakre blomster. Den bleke gule er vel Maria Nøkleblom. Har et teppe av den jeg også borte i de svenske skoger. Ha en fin helg.

    SvarSlett