Hagetjelden




torsdag 2. mai 2013

Humleblomst

Bloggen Fagertun har utfordret Hagen med tjeld til å bli med på Moseplassens humlebloggaksjon! Tusen takk for invitasjonen!

Humlebloggutfordringen ble startet fordi humlebestanden er sterkt synkende. Dette er bekymringsfullt fordi humla er så viktig for pollineringen, og dermed for fremkomsten av frukt, bær og frø.

Vi hagefolk må gjøre vårt for å avhjelpe - ved å ha planter i hagen som tiltrekker humler!

Siden Hagen med tjeld ble startet opp først i fjor høst (og med et mobilkamera) finnes dessverre ingen bilder ennå av humler i aksjon.

Da vil jeg i stedet slå et slag for storstjerneskjerm, Astrantia major, som er en plante som humlene liker.

Det fascinerende å se disse hardtarbeidende, godslige brumlebassene komme inn for landing, bore seg inn i blomstene og summe. De bidrar virkelig til hagegleden!


Nå vil jeg utfordre bloggen Hage 69 grader N til å lage et innlegg om humla!




10 kommentarer:

  1. Så flott innlegg. Nydelig stjernestorskjerm. Har sådd i år og da er det godt å vite at humlen også er glad i den. Kjekt å se at så mange tar humleutfordringen fra Anne på strak arm. Viktig. Nå formelig zzzummer det rundt på hagebloggene:)

    SvarSlett
  2. Så fint innlegg:)
    Storstjerneskjerm er en super plante! Flott at du tok utfordringen:)

    SvarSlett
  3. Flott bilde av Stjerneskjerm, den var ny for meg, flott innlegg for å bevare humler.

    SvarSlett
  4. Så flott den stjerneskjermen er! De blomstene liker jeg veldig godt :-)

    SvarSlett
  5. Hei! Storstjerneskjerm er nydelig, heldigvis så har jeg den. Den du viser, synes jeg er veldig vakker. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Hei :)
    Så flott at du tok utfordringen og blogget om humlen! Stjerneskjerm er en skikkelig vinner i hagen, topp staude som både er vakker i hagen, i bukett og attpå humlevennlig, hurra :D

    Jeg ser at du ikke har lagt deg til i lenkesamlingen i utlysningsposten, så da gjør jeg det for deg, så kan andre humleengasjerte finne deg :)

    SvarSlett
  7. Så fint innleg du har laga.
    Astrantia er ein nydelig plante i tillegg til at den er ein god Humleplante. Ja, vi får ta kampen om å bevare Humla saman.
    God helg til deg, frå MarJE.

    SvarSlett
  8. Flott at du setter fokus på humlen!

    SvarSlett
  9. Stjerneskjerm er en flott plante..og at humlene liker den også er flott:))
    Takk for hyggelig hilsen og god helg:)

    SvarSlett