Hagetjelden




tirsdag 16. oktober 2012

Frosten er kommet

Vi har hatt et par frostnetter nå, men ennå er det blomstring i hagen, og ennå litt høstfarger. Krukkene er tømt og redskapene ryddet bort. Det ble noen få innkjøp hos Dragland i helgen, men de pottene er trygt plassert i ly bak komposten.


 Dette skal være en Gentiana linearis - som har åpnet seg litt.


Mjødurt, Filipendula purpurea 'Elegans', blomstrer ennå i skyggen.


En enslig rose på 'Splendens'


Sorbus fruticosa 'Ås' har nå fått høstfarge.


Den store rogna har mistet bladene.


På muren i fjæra er tindved klar for vintererstormene.


Ennå noen blader igjen på sibirhagtorn 'Crataegus sanguinea 'Trysil' her i ettermiddagslyset.




7 kommentarer:

  1. Flotte høstbilder! Du har jo fortsatt mye fint som blomstrer hos deg :-)
    Den gentianaen var skikkelig fin!

    SvarSlett
  2. Ja no nærmar vinteren seg. Har vore mange frostnetter her så det meste av plantar har fått preg av det.
    Flott farge på gentinaen din og fine bilder.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  3. Flott i hagen din enda :) Her ha frosten herjet lenge og vel, så det er ikke mye å skryte av nå.
    Men så er det høst også.
    Fint jeg fant bloggen din sånn plutselig, har ikke vært her før.
    La meg til som følger så finner jeg deg igjen.
    Ha fine dager.

    SvarSlett
  4. Ja det er noen blomster som henger i stroppen og viser sine blomster.
    Men høstfargene er flotte de også ,,så lenge det varer,,
    Flotte bilder, god helg.

    Marit.

    SvarSlett
  5. Så herlig hage, jeg har også hage med tjeld..det er min yndlingsfugl!:)Hilsen fra oss i Humlehagen.:)

    SvarSlett
  6. Heisann! Så koselig at du ville følge bloggen min også!Sender deg linken på et innlegg om et kjærestepar som bor i hagen min år etter år..innlegget er fra juni, står under etiketter hage.Det er et høydepunkt om våren når tjelden kommer i hagen! Hilsen Else Britt:)http://humlehagen.blogspot.no/2012/06/kjrestepar.html

    SvarSlett
  7. For et herlig innlegg og fantastiske bilder! Vi også gleder oss til vårt tjeldpar kommer tilbake!

    SvarSlett