Hagetjelden




fredag 5. oktober 2012

Mer høstfarger

Det var brukbar temperatur i hagen i ettermiddag, gløtt av sol, men litt vind. Vått etter regn i morges. Har satt ned to valmuesøstre fra Dragland-handelen forrige helg - Meconopsis betonicifolia 'White Swan' og 'Hensol Violet'. Håper det ikke var for sent! Har ennå igjen å plante fagerrørkvein Calamagrostis x acutiflora 'Overdam' og alpeklematisen.
Flere busker har nå fått høstfarger.


Her er en nyplantet blankmispel. Jeg har en fra før som jeg plantet nedover mot fjæra for ti år siden, og den klarer seg bra der. Neste år skal jeg plante en til mot husveggen, som er hvit.


Bjørkebladspirea begynner å få antydning til farge nå.


Villrips 'Altas' er høstet inn. Bladene får litt høstfarge, men ikke så mye som 'Losvar', som jeg ønsker meg!


Geranium soboliferum


Denne nyplantede sorbus cashmiriana'en har også fått høstfarge!


Ellers er den nye løken vel i jorda - scilla, muscari, chionodoxa, iris reticulata, og botaniske tulipaner og krokus.


8 kommentarer:

  1. Så fine høstfarger det er hos deg nå! Vi får håpe det blir litt fint vær i helgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en håper på godt vær - og i dag har det vært bra hos oss! Fortsatt god helg!

      Slett
  2. Det er helt sikkert ikke for sent å plante stauder ennå, og for deg som bor helt nede ved vannkanten, er det sikkert god margin!
    Så utrolig flotte høstfarger da! Jeg nyter denne tiden, med skogen som viser et fargesprakende spekter av forskjellige farger. Og særlig de som blir helt røde......Da er jeg fortapt, eller forgapt :)
    Ønsker deg god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for betryggende svar angående planting! I dag har jeg satt ned resten. Ja, det er flott i skogen nå - i den store hagen! Fortsatt god helg!

      Slett
  3. Vakre bilder av vakre farger. Skal bli spennende å følge bloggen din. Tromsø er på en måte kjente omgivelser, studerte der, men det er lenge siden. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du kjenner Tromsø! Ha en forsatt god helg!

      Slett
  4. Her var det flotte haustfargar.....og som det vert sagt over her går det nok heilt fint å plante no. Vert kjekt til våren når løkane dine viser fargeprakta si.
    Ha ei fin god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er takknemlig for svaret om sen høstplanting! Ja, jeg gleder meg til løkplantefloret! Ha en fortsatt fin helg, du også!

      Slett